ALS HET KOELER KAN DOE HET DAN |
Met Mr. Koel de zomer door
19 juli 2010 De bouwvakvakantie is in zicht. Een mooie gelegenheid voor de tussenstand Mr. Koel / werken in de hitte 2010. De campagne startte dit jaar in het voorjaar, hierdoor kon bij bedrijven tijdig de inkoop van juiste werkkleding en pbm's onder de aandacht worden gebracht.
Inmiddels hebben we een periode met extreme hitte achter de rug. In een aantal gevallen werden temperaturen van meer dan 45-50 graden op het dak gemeten! De belangstelling voor toolboxen en Mr. Koel verkiezingen was dit tweede campagnejaar duidelijk groter (tot nu toe 11 Mr. Koel verkiezingen). Ook was er veel belangstelling voor voorlichting over UV-straling en werken in de hitte, ook op de objecten. Nog niet alle dakdekkers nemen (tijdig) maatregelen of gebruiken de door werkgevers verschafte faciliteiten. Toch merken we dat steeds meer dakdekkers zich bewust worden van de gevaren van werken in de hitte. Ditzelfde geldt voor de bedrijven die in toenemende mate beleidsmaatregelen treffen:
De campagne Mr. Koel loopt nog door tot eind september. Heeft u een vraag, wilt u een toolbox houden of een Mr. Koel verkiezing organiseren: neem contact op met de arbovoorlichter in uw regio of het bureau SBD. Er is altijd iemand van ons beschikbaar. Wij wensen u een koele vakantie toe!
12 april 2010
Ook in 2010 kan het weer heet worden op het dak Hernieuwde campagne over werken in de hitte op platte daken Vanaf 15 april 2010 gaan, net als vorig jaar, de arbovoorlichters van SBD weer het dak op om dakdekkers te informeren over de risico’s van UV-straling en werken in de hitte. Verder worden de bedrijven geattendeerd op de in 2009 door de sociale partners vastgestelde handreiking met uit te voeren preventieve maatregelen met als doel zolang mogelijk veilig en gezond kunnen doorwerken. Het is nog niet bekend of het CAO-artikel over werken in de hitte (artikel 14) bij de lopende CAO-onderhandelingen zal worden gewijzigd. Mocht dat het geval zijn dan wordt die informatie natuurlijk direct meegenomen in de contacten naar bedrijven en dakdekkers. Dakbedekkingsbedrijven kunnen de SBD arbovoorlichters ook weer inschakelen voor een gratis toolboxmeeting, inclusief Mr. Koel-verkiezing voor het betreffende bedrijf. Alle informatie over de campagne is weer terug te vinden op het speciale gedeelte van deze website.
Startdatum campagne: donderdag 15 april in Rotterdam Op woensdag 14 en donderdag 15 april a.s. vindt in Ahoy de beurs Safety and Fashion at Work plaats. Vlakbij deze beurs, in café restaurant Rustburcht (Strevelseweg 744), wordt om 16.30 uur het startschot voor de Mr. Koel campagne 2010 gegeven.
Belangrijkste programmaonderdelen: · Ervaringen van Mr. Koel in 2009; interviews met een aantal dakdekkers. · Toolboxpresentatie ‘werken in de hitte’. · Interview met importeur persoonlijke beschermingsmiddelen, tips bij inkoop. · Overhandiging Mr. Koel presentatieset en –materiaal.
SBD start campagne over werken in de hitte Als het koeler kan doe het dan
08-06-2009 - Deze zomer start SBD, op initiatief van de sociale partners VEBIDAK, FNV Bouw en CNV Hout en Bouw, met een voorlichtingscampagne gericht op het voorkomen van risico's bij werken in de hitte. Het belangrijkste doel is de dakdekker bewust(er) te maken van de risico's van lang doorwerken bij zeer warm weer, zoals het afnemen van de concentratie.
April 2009 was een van de warmste maanden van de afgelopen eeuw. En de zomer is nog niet eens begonnen. Tijd om alert te zijn op het dak. Want net als kou is hitte een extreme weersomstandigheid die risico's met zich meebrengt. Concentratieverlies en draaierigheid leiden in combinatie met werken op hoogte en met branders tot gevaarlijke situaties. De SBD-campagne "Mr. Koel, als het koeler kan doe het dan" van SBD zet deze zomer in op verkoeling.
Vorig jaar november is het rapport ‘Hittestress op de werkplek' van de Gezondheidsraad uitgekomen. Hierin staat een aantal wetenschappelijk bewezen gezondheidsrisico's. Voor het vaststellen van specifieke gezondheidsnormen zijn echter nog te weinig gegevens voorhanden. In de komende drie jaar wil SBD daarom goede praktijken verzamelen uit de branche om zo met elkaar te bepalen welke maatregelen werkgevers en werknemers kunnen hanteren bij werken in de hitte.
Met de campagne Mr. Koel brengt SBD verkoelende bezoeken aan bedrijven. Deels om voorlichting te geven met een koelboxmeeting en deels om de goede praktijken te verzamelen. Dakdekkers krijgen de kans om mee te dingen naar de titel Mr. Koel-2009. Collega's kunnen met elkaar bepalen welke dakdekker dé Mr. Koel van het bedrijf is. Een foto van de dakdekker gehuld in het speciale Mr. Koel shirt en de beschrijving van de goede praktijk komen op de site van SBD. Aan het einde van de zomer bepaalt de jury welk bedrijf de enige echte Mr. Koel in dienst heeft.
Volgens Jos van der Borgt, coördinator SBD is aandacht voor werken in de hitte erg belangrijk. "Dakdekken is een zware inspanning en juist de combinatie van fysiek bezig zijn en hitte is risicovol. Denk bijvoorbeeld aan de Vierdaagse van Nijmegen. Daar zijn slachtoffers gevallen door de combinatie van grote inspanning en hitte. Dakdekkers lopen misschien geen Vierdaagse maar ze zijn wel actief en onbeschermd in de hitte aan het werk."
SBD heeft naast het werken in de hitte ook aandacht voor de risico's van UV-straling en onweer. Jos van der Borgt: "Langdurige blootstelling aan UV-straling kan schadelijk zijn. Wij hameren er dus ook op om je shirt vooral aan te houden en je goed in te smeren."
Het campagnepakket Mr. Koel van SBD bevat voorlichtingsmateriaal en instructiebladen voor werkgevers en werknemers. En arbovoorlichter kan langskomen om een koelboxmeeting te houden over werken in de hitte, UV-straling en onweer. Vanaf 15 juni is op de SBD-site de Mr. Koel-verkiezing te volgen en staat extra informatie.
Werken in de Hitte Informatie op internet
Telkens wanneer het in de afgelopen jaren een aantal dagen zeer warm weer was, was er veel vraag naar informatie over hoe je op het werk het best hiermee om kon gaan.
Dit heeft een hele reeks aan berichten opgeleverd, op honderden websites. De belangrijkste en nuttigste links volgen hieronder. Als zoekcriterium kun je op de betreffende site het beste aangeven: Werken in de hitte, of, warm weer.
Voor speciale verkoelende kleding/producten, ga naar:
|
Volgende > |
---|