16 januari 2015
In het weekblad Facilitair &
gebouwbeheer, nr. 437, 6 januari 2015 is onderstaand artikel van Jos van der
Borgt (coördinator SBD) gepubliceerd.
Om veilig werken op hoogte mogelijk te
maken voor alle beroepsgroepen in het gebouwonderhoud is het noodzakelijk dat
alle partijen in de bouwketen samenwerken. Dus van architect, ontwikkelaar,
gebouweigenaar, gebouwbeheerder tot uitvoerende bouwbedrijven, schoonmaak- en
onderhoudsbedrijven. Immers, de meest onveilige situaties zijn veelal het
gevolg van keuzes in de ontwerpfase. Een veiligheidsgeïntegreerd ontwerp,
gebruik van de nieuwste technieken, duidelijke afspraken bij
onderhoudscontracten en eenduidig doeltreffende voorlichting voor en toezicht
op alle gebruiksgroepen kan veel ongevallen voorkomen.
Sinds de wijziging in het
Bouwbesluit (juli 2012) is het bij nieuwbouw verplicht voorzieningen te hebben om
tijdens de beheerfase veilig onderhoudswerk te kunnen verrichten. Door de
bouwcrisis is het aantal afgegeven vergunningen voor nieuwbouw beperkt
gebleven. En van de sindsdien gestarte projecten zijn pas dit jaar de eerste
echt opgeleverd. Helaas is bij deze gebouwen nog maar weinig bekend over de
aanwezigheid van voorzieningen voor veilig onderhoud.
Het feit dat de gemeentelijke diensten bouw- en woningbeheer steeds meer hun
werkzaamheden rondom vergunningsbeheer uitbesteden, draagt er ook niet toe bij dat
inzichtelijke informatie hierover snel beschikbaar is. Mede door het lage
btw-tarief heeft er wel redelijk veel klein onderhoud en vernieuwbouw
plaatsgevonden. Het is hier echter de vraag of door kleinschaligheid en
onbekendheid met de regelgeving veel kleine bedrijven en zzp’ers de nieuwe
wetgeving ook daadwerkelijk hebben toegepast. Uit onderzoek door SBD en
Inspectie SZW blijkt dat er – met name vanwege concurrentie- en
kostenoverwegingen op de korte termijn – nog veel schort aan de voorzieningen om
valgevaar te voorkomen.
Veel
fouten
Uit discussies in diverse
vakbladen en onderzoeken van SBD en Inspectie SZW blijkt nóg een probleem: er
gaat veel fout bij advies over en toepassen van valbeveiliging. Met name
commerciële adviseurs blijven – naast het voorschrijven van collectieve
voorzieningen, meestal in de vorm van hekwerken – vooral ook bij
kortdurende werkzaamheden de methode van aangelijnd werken als optie te geven.
Ten onrechte zien we dan ook op platte daken vooral veel lijnsystemen voor
fall-arrest. Dit terwijl artikel 3.16 van het Arbobesluit duidelijk stelt dat
van vallen over de dakrand überhaupt géén sprake mag zijn. Een ander veel
voorkomend probleem, zowel op platte als op hellende daken, is de kwaliteit van
de ankervoorzieningen. Veel dakhaken zijn ongeschikt of voldoen niet aan de
regels. Vooral ook bij het aanbrengen van zonnepanelen zien we veel
schijnconstructies. De monteurs hebben dan vaak wel een harnasgordel om en een
lijn plus haak om zich aan te haken, maar een geschikt ankerpunt ontbreekt.
Duurzame inzetbaarheid
Het kan zo zijn dat ontwerpers en gebouweigenaren steeds meer aandacht geven
aan duurzame en met name energiezuinige en onderhoudsarme gebouwen. Echter, bij
de uitvoering van de noodzakelijke gebouwaanpassingen wordt helaas nog steeds
te weinig rekening gehouden met de veiligheid en gezondheid van het
gebouwonderhoudspersoneel. De doelstellingen van beide zaken kunnen heel goed
worden gekoppeld.
Daarnaast komen er ook steeds meer nieuwe technische oplossingen om dit te realiseren.
Vanuit maatschappelijk verantwoord ondernemen staan ook steeds meer bedrijven
open voor aandacht voor veilig bouwen, zoals onder andere via de Governance
Code ‘Veiligheid in de bouw’.
Platform
Vernieuwing, verandering en
verbetering in de bouw gebeurt allemaal niet vanzelf. Er is dus alle noodzaak
om het Platform Preventie Valgevaar HBA voort te zetten en een nieuw en stevig
platform met een breed draagvlak en een professioneel secretariaat op te
richten. Dit platform wil bereiken dat in 2020 gebouwen veiligheid-geïntegreerd
worden ontworpen én onderhouden. Het platform (secretariaat) zal de
activiteiten gericht op alle partijen in de bouwketen continueren. Daarbij moet zo nodig ook de regelgeving worden verbeterd en verduidelijkt,
waarbij naast valgevaar ook aandacht dient te zijn voor voorzieningen
gevaarlijke stoffen en fysieke belasting. Naast voorlichting, opleiding en
onderzoek behoort ook het stimuleren van innovaties een belangrijk
aandachtspunt te zijn.
SBD heeft onlangs samen met OSB, VSB en Arbouw een voorstel ingediend om vanaf
2015 op bovenstaande wijze verder te gaan met het verbeteren van de veiligheid
en gezondheid in de bouw. Immers, meer dan 20 valongevallen per jaar, waarvan
gemiddeld de helft onderhouds-gerelateerd, blijft onacceptabel!
* Jos van der Borgt, coördinator SBD en projectcoördinator Platform
Preventie Valgevaar. |