Inventarisatie, registratie en opslag gevaarlijke stoffen |
|
|
|
29 juli 2015
Wat moet je als dakbedekkingsbedrijf allemaal
regelen?
In ons
websiteartikel van 10 juni 2015 noemden we een aantal zaken die je als
werkgever conform de Arbowet verplicht op orde moet hebben. Een ervan is het
opstellen van een bedrijfs-RI&E. Een risico dat hierin prominent geregeld
moet zijn, is het risico gevaarlijke stoffen! Helaas komt dit onderwerp steeds
vaker in beeld, vanwege ongevallen en incidenten rondom werken met asbest en
chroomverf. Maar de dakdekker heeft in zijn werk met tal van andere minder
bekende stoffen te maken die in materialen en producten zijn verwerkt.
Inventarisatie en Registratie
Maar hoe
weet je nu of je te maken hebt met gevaarlijke stoffen? Tja, dat kan natuurlijk
alleen maar als je weet waarmee wordt gewerkt! En daarvoor is een goede
(overigens verplichte) registratie van gevaarlijke stoffen noodzakelijk. Hier
komt je overigens vanzelf (en zonder kosten)
aan toe wanneer je gebruik maakt van de onlangs beschikbaar gestelde digitale model branche-RI&E. Daarnaast bevat de Arbocatalogus
Platte daken veel informatie over de regelgeving inzake gevaarlijke stoffen en de specifieke risico’s
van de in onze branche meest voorkomende gevaarlijke stoffen.
Zelfinspectie
Ook de Inspectie
SZW maakt het bedrijven gemakkelijk om op een juiste manier met gevaarlijke
stoffen om te gaan. Zie het 4-stappenplan (inventariseren / beoordelen / maatregelen
/ borging) op http://gevaarlijkestoffen.zelfinspectie.nl. Hier staat ook veel informatie
over onder andere toepassing veiligheidsinformatiebladen (VIB) of Safety Data
Sheet (SDS), over grenswaarden en over blootstelling aan stofdeeltjes en
kankerverwekkende stoffen. Vaak is er met gezond verstand ook al veel te winnen
met onderstaande 11 voor de hand liggende maatregelen:
1. Gebruik
waar dat maar kan minder schadelijke alternatieven voor gevaarlijke stoffen.
2. Laat
zo min mogelijk werknemers met gevaarlijke stoffen werken.
3. Zorg
dat al uw medewerkers weten wat de risico's zijn en hoe ze die kunnen voorkomen
of beperken.
4. Zorg
dat medewerkers veilig reparatie en onderhoud kunnen doen.
5. Sla
gevaarlijke stoffen veilig op en scherm ze goed af.
6. Gebruik
alleen wat u echt nodig hebt en ruim alles wat u niet gebruikt meteen op.
7. Gebruik
deugdelijke apparatuur.
8. Voorkom
brand- en explosie gevaar.
9. Niet
eten, drinken, roken of voedsel bewaren op de werkplek.
10. Laat
geen rotzooi rondslingeren.
11. Gebruik
waarschuwingsetiketten. |